De Eindontspanning

Terug naar yogahoudingen

De eindontspanning

Savasana oftewel eindontspanning is de belangrijkste houding van de yoga. Hier besteed ik in iedere yogales ook voldoende tijd voor. Het is de laatste houding in de yogales.

Ga op de grond op de rug liggen, de benen op heupbreedte en de voeten losjes naar buiten laten vallen. Als je het fijn vindt dan beweeg je de tenen nog een beetje en laat je ze helemaal los. De armen liggen een klein stukje naast je lichaam op de grond met de handpalm naar boven. Voel hoe je lichaam gedragen wordt door het grondvlak onder je. Laat je benen helemaal ontspannen ,het bekken ligt breed en ruim. Trek de buikspieren een klein beetje in en ontspan de buikspieren meer en meer om de organen van binnen uit de ruimte te geven om ook te ontspannen. Adem je rug meer naar het grondvlak onder je. De schouderbladen liggen ruim en ontspannen. De armen, handen en vingers zo ontspannen mogelijk langs je.

Kin is ietsje in, zodat je nek ontspannen kan liggen. Je kaken zijn ontspannen, de tong ontspannen in de mond. Je ogen zijn zachtjes gesloten met ogenleden gesloten over de ogen. Je hoofd is ontspannen en je adem rust vanzelf uit in de onderbuik.

Ontspan… laat je als het ware in de vloer wegzinken en blijf rustig liggen. Vanuit deze rust kunt u gaan luisteren naar de klanken van de muziek.