Ashtanga Vinyasa (easy flow) Yoga 

Oorsprong:
Yoga is al ruim 5000 jaar oud. In veel oude geschriften en gevonden afbeeldingen uit die tijd bleken yogi’s mythische figuren te zijn met bovenmenselijke krachten.

Velen van hen waren vroeger krijgers en huurlingen. Zo’n 100 jaar geleden is yoga naar het Westen gekomen. In de laatste 30 jaar is er, vooral in de VS en Europa veel in de yoga vernieuwd en veranderd. Er zijn tegenwoordig benamingen voor allerlei stijlen bijgekomen zoals Iyengar, Bikram, Dru, Kundalini, Ashtanga en Vinyasa Flow yoga. Ashtanga Vinyasa (vertaald: stroom) yoga heeft raakvakken met de traditionele Hatha yoga.

Waarom?
Vinyasa yoga is oa goed voor je ademhaling, spieren, pezen, gewrichten en je levensenergie (Prana). Bij de beoefening van Vinyasa yoga komen een aantal houdingen voor waarbij energiebanen worden geopend en de levensenergie gaat stromen. Hierdoor worden afvalstoffen afgevoerd, het lichaam gezuiverd en het zenuwstelsel gestimuleerd. De gewaarwordingen die hierbij ontstaan zijn bij elke beoefening te ervaren.

Hoe?
Vinyasa yoga bestaat uit een aantal (aangepaste) series, die op het ritme van de adem worden uitgevoerd. Dit kan ondersteund worden door muziek. De houdingen richten zich o.a. op het optimaliseren van fysieke – en mentale (veer)kracht, souplesse, aandacht en balans. De beoefening van deze vorm van yoga kenmerkt zich als meditatie in beweging, observerend van dat wat komt en gaat (Anicha).

Wie?
Vinyasa yoga kan door iedereen worden gevolgd. Er wordt tijdens de beoefening telkens maatwerk geboden voor zowel beginners als gevorderden. Indien nodig of gewenst wordt er gebruik gemaakt van hulpmiddelen en/of worden houdingen aangepast.
Het is een waardevolle aanvulling op het reguliere trainingsprogramma van recreatieve- en topsporters zoals atletiek, hardlopen en spinning.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spinning & Yoga Rob Bongaerts Yogalexandra Weert  Spinning & Yoga Rob Bongaerts Yogalexandra Weert

Spinning & Yoga Rob Bongaerts Yogalexandra Weert  Spinning & Yoga Rob Bongaerts Yogalexandra Weert

Spinning & Yoga Rob Bongaerts Yogalexandra Weert  Spinning & Yoga Rob Bongaerts Yogalexandra Weert

Enkele effecten:
Je optimaliseert je ademhaling en verblijft bewust in het hier en nu.
Spieren, pezen en gewichten worden soepeler waardoor spanning verminderd
De kracht in het hele lichaam neemt toe
Meridianen worden gestimuleerd, waardoor energie beter stroomt.

Meer weten?
Enkele recente artikelen over yoga bij Defensie en de Nationale Politie: 
– Zonnegroetjes bij Defensie;
– Militairen aan de yoga; 
– Ook militairen mogen voelen;
– Yoga op het werk;
– Yoga bij het Korps Commando Troepen.